Sacharidy (uhlovodany, glycidy)

Sacharidy jsou zdrojem energie a vyskytují se v rostlinách jako cukry, škroby, celulóza, lignin aj.

V ovoci a zelenině se vyskytují cukry ve vodě rozpustné - glukóza a fruktóza, dále sacharóza, které jsou hlavně ve zralém ovoci. Glukóza a fruktóza jsou jednoduché cukry, snadno stravitelné, sacharózu musí lidské tělo štěpit.

Ve vodě nerozpustné cukry - polysacharidy jsou rozšířeny ve všech částech rostlin. Jsou to škroby, inulín, celulóza aj. jsou v naší výživě také zdrojem energie. Vyskytují se v hlízách a kořenech, bramborách, kukuřici a hrášku (zrajícím).

Inulín
Je podobný škrobu, dobře snesitelný pro nemocné cukrovkou. Je obsažen v artyčocích, černém kořenu, v topinamburech, aj.

Hrubá vláknina (celulóza, hemicelulóza a lignin)
Má značný význam pro dobré zažívání. Nejvýznamnější je hrubá vláknina z obilných zrn, ale i ze zeleniny a ovoce, listů bylin (kopřiva). Působí příznivě na střevní peristaltiku, je potravou užitečným střevním baktériím. Považuje se za prospěšnou také tím, že tvoří vlastně balastní látku, která zmírňuje účinnost škodlivých látek a jejich nežádoucí působení na střevní stěny. Považuje se za nepřímou ochranu před rakovinou střev.

K polysacharidům patří také pektiny, které se vyskytují v rostlinných pletivech, hlavně v ovoci a jsou schopny bobtnat a vytvářet rosoly - želé.

Mnoho je jich např. v bobulovém ovoci, kdoulích, jablkách, meruňkách, jahodách, citrusech, ale i v tykvi, lilku, česneku, červené řepě, mrkvi aj. Považují se za jednu z látek upravujících obsah cholesterolu v krvi. Regulují rovněž trávicí procesy svou schopností silně bobtnat, ovlivňují i činnost mikroflóry střev.

Příbuzné jsou i slizy chránící sliznice střevního traktu. Jsou např. v listech brutnáku.